dimarts, 23 d’abril del 2013

BONA PRÀCTICA D'AULA: MANIPULACIÓ LLIURE



Una bona pràctica que és duu a terme a l'aula, és la lliure manipulació. Algunes vegades, des que realitzo les pràctiques he pogut observar que la mestra els cerca diferent material perquè els infants manipulin, experimentin...de manera lliure.
Per mostrar com es duu a terme, he agafat l'exemple de: "La manipulació lliure amb gelatina":


La mestra ha assegut als infants a les taules amb la bata posada, i els ha repartit a cada un: un plat i una cullera de plàstic de colors. Després ha posat al centre de les taules plats on a dins hi havia gelatina sencera i taps de diferent mida i colors.
Una vegada ha tingut col·locat tot el material, ha presentat la gelatina. La manera en que l'ha presentat ha estat dient mirau que tenc es diu gelatina, i ensumau quina olor més bona que fa i l'ha feta ensumar a tots els infants. Una vegada l'ha presentat ha posat una gelatina dins el plat de cada infant, i n'ha deixat enmig perquè en poguessin agafar més. I els ha dit: “un, dos, tres ..començam a jugar”.


La mestra no ha donat cap indicació de com havien de manipular dit material, és a dir, eren totalment lliures de fer el que volguessin. Cada infant al seu ritme s'ha familiaritzat amb el material, i l'ha manipulat com ha volgut.


Quan ja havien jugat una mica amb el material, la mestra a anat retirant les culleres i els taps, perquè els infants empressin les mans com a eina. Un infant ha abocat la gelatina damunt la taula, i els infants quan ho han vist, han fet exactament el mateix, i la mestra ha retirat tots els plats.
Els infants han acabat amb la gelatina escampada damunt la taula, i manipulant amb les mans, inclús alguns han menjat bastanta quantitat de gelatina”. 



 

  Duració de l’activitat, paper de la mestra i dels infants:

Els infants duen a terme l'activitat de manipulació lliure són 12 infants de 1 a 2 anys, que estan distribuïts 6 a cada taula. Aquesta bona pràctica es duu a terme durant el moment que es dedica al dia a fer una activitat dirigida. L'activitat toca durar 45 minuts, però hi ha infants que als 20 minuts ja deixen de dur-la a terme perquè perden l'interès i la motivació. Per tant, puc dir que la mestra deixa que els infants determinin la duració d'aquesta. Com també, deixa que els infants siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge. A més, els infants manipulen al seu ritme, sense que ningú els donés presses, i a la seva manera, sense cap model a seguir. A més, llevant els diferents estris, la mestra aconsegueix que els infants s'apropin i així coneguin mitjançant els sentits (tacte, gust i olfacte) les característiques i propietats del material.
Finalment, m'agradaria dir que la mestra en tot moment fa d'observadora, i només intervé a l'hora de retirar els estris o quan es produeix algun conflicte.

Els objectius principals que hi ha darrera d’aquesta bona pràctica són:
-          Manipular i experimentar de manera lliure.
-          Conèixer les propietats del material amb total llibertat.
-          Respectar els ritmes dels infants.
-          Observar la capacitat d’interacció amb el material de cada infant.
Fonamentació teòrica:
La fonamentació teòrica que hi ha darrera aquesta pràctica és la teoria constructivista de Jean Piaget, ja que l’alumne dirigeix el seu propi aprenentatge, i el que aprèn depèn de la seva pròpia capacitat cognitiva, dels coneixements previs que aquest té i de les interaccions que sigui capaç d’establir.

Creences de la mestra:
La mestra creu amb les capacitats de l’infant per dur a terme de manera lliure l’experimentació i la manipulació del material. Aquesta respecta els ritmes dels infants i els deixa actuar de manera autònoma i significativa, ja que així creu que els infants duen a terme un millor aprenentatge, i fomenten la seva autonomia.

Els interrogants que es m'han ocorregut amb la bona pràctica són: 
  • Els infants que no els agradava el tacte del material, necessiten que la mestra els ajudi a agafar confiança amb aquest?
  • S'hauria de presentar des d'un principi el material sense plats i culleres, per tal de que els infants experimentin directament damunt la taula i amb les mans?

Algunes de les propostes de millora que penso que serien molt profitoses pels infants i que no existeixen a l'aula, ni al centre són: deixar entrar als pares a compartir moments i aprenentatges amb els fills, l'hort i els ambients. Per això hem proposat com a projecte de millora els ambients, i un d'ells és l'ambient de la natura on hi apareix l'hort. 


(Les competències treballades a dita entrada són: 4.1 Identific els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen la pràctica duta a terme a l'aula, 4.2 Identificac bones pràctiques dutes a terme a l'aula del centre). 

4 comentaris:

  1. Hola Cati. La teva activitat m'ha resultat molt interessant. L'únic aspecte que em preocuparia a mí, és que els infants es menjassin tota la gelatina més que jugar amb ella, però el material em resulta molt atractiu.
    Un altre aspecte que em diu que és una bon pràctica és el fet que la mestra proveix l'espai de manera adequada i amb materials suficient per tots els infants. També el fet que la pràctica motivi als infants, per ser una activitat innovadora, fa que els nens gauideixin de la bona pràctica, així com fer uns aprenentatges significatius, així com és una pràctica que pot estar plena de vivències i fomenta la relació entre els infants.
    I finalment, un punt que també em diu que és una bona pràctica és el fet que la mestra no la dirigeix, dona la possibilitat als infants de fer el que vulguin, per tant és una pràctica oberta a la creativitat dels infants i que cada un jugui al seu ritme.

    ResponElimina
  2. Des del meu punt de vista la manipulació és una pràctica que dóna molt de joc a l’hora de ser treballada amb infants. Mitjançant aquesta s’experimenta gairebé a través de tots els sentits, unes vegades més i d’altres no tant, depenent de les possibilitats que ens dóna el material que proposem cada vegada. A través d’aquests tipus de pràctiques donem lloc a que els infants siguin els protagonistes de cada acció i que poc a poc vagin desenvolupant la seva creativitat i imaginació.

    ResponElimina
  3. Hola Cati!
    Primer de tot, gràcies per la teva aportació! M'ha semblat una activitat molt divertida on els infants poden treballar molts d'aspectes, des de la manipulació fins a la relació amb els altres.
    Penso que és una bona pràctica que es podria aplicar a la meva escoleta, ja que sempre realitzem activitats lliure. Ara bé, nosaltres ho feim a partir de material no estructurat. Pel que fa a aquest tipus de material comestible no hi és present en la planificació de les propostes de la meva escoleta, ja que consideren que cal separar el material del moment del menjar del que no ho és.
    He agafat nota d'aquesta activitat, com també moltes altres més de nivell artístic, ja que penso que la creativitat de l'infant s'ha de fomentar i posar en pràctica des de ben petitons.
    Finalment, pel que fa a algunes de les preguntes que esmentes al final, penso que donar un moment amb estris i un moment sense, en una mateixa activitat, permet a l'infant treballar de diferents maneres amb un mateix material, sent el propi nin o nina qui descobreixi les possibilitats d'aquests i decideixi la seva actuació.

    ResponElimina
  4. Hola Cati!

    La teva pràctica em sembla que és molt útil per als infants de l'edat on estàs fent pràctiques. De vegades no creiem en les capacitats d'aquests infants i per això els ho donem tot fet, que només hàgin de fer el mínim esforç per a complir, a mode de poder dir que ho ha fet l'infant.

    Amb la teva aportació demostres el contrari, que malgrat la curta edat dels infants tenen capacitats i habilitats que moltes vegades no esperem i que molts de nosaltres no hem tingut mai o hem oblidat. Mitjançant la descoberta i el treball en primera persona és quan els infants realment aprenen, estariem parlant de l'aprenentatge significatiu.

    Una altra cosa que crec que té la teva pràctica és el material. el que es corrobora és que per a una bona pràctica no es necessita invertir-hi molts diners sinó al contrari, que amb material de baix cost podem crear pràctiques tan atractives i significatives com aquesta teva.

    Considero que el que necessitem com a docents són ganes de fer feina i creativitat, com es demostra en la teva pràctica!

    Enhorabona!

    ResponElimina